Weekvlog #4 Amerika

1Zaterdag 22 juli – Yellowstone national park

Gisteren heb we de grote bocht gemaakt in Yellowstone en vandaag gaan we de kleine bocht maken. (Handige tip, de route is een soort 8. Je kan de ene dag de bovenste rondje doen en de andere dag de onderste. Zo heb je de hele park aardig gezien.) Vandaag gaan we veel wandelen en geisers zien vandaag. Zelf heb ik niet echt iets met geisers, ik vindt het wel mooi en erg bijzonder maar het trekt mij niet ofzo. Dus dit wordt een lange dag voor mij.

We hebben een lange wandeling in de ochtend gemaakt om een hele boel geisers heen. Dit is één van de gevaarlijkste plekken op de wereld. Omdat ooit op een dag zal het ontploffen maar ze weten niet wannneer, het kan nog 1000 jaren duren maar ook over 5 jaar.

Het ging echt voornamelijk over geisers vandaag. Geisers, geisers en nog meer geisers. Maar opeens zagen we een Amerikaanse buffel in het gras zitten, eindelijk! Wat anders. Het was heel gave om een buffel van zo dicht bij te kunnen zien. Eerst zagen we er maar ééntje, toen nog een paar en na een tijdje stonden we voor 1,5 uur in de file omdat er elke keer buffels overstaken over de weg op gewoon op de weg bleven staan. Keertje wat anders dan de normaal files.

Zondag 23 juli – Yellowstone national park ~ Billing ~ Sheridan

Vandaag hebben we niet zo’n hele bijzondere dag. We zitten eigenlijk gewoon in de auto en hopen om nog wat leuks te zien. Het is wel een lange reis dag namelijk 5 uur en 30 minuten. Dat is toch bijna een hele dag.

Dat is ook het enige wat we vandaag gedaan hebben. We waren erg moe, ook niet gek na zoveel bijzondere dingen te zien en lange dagen die je maakt. Dus we zijn lekker naar ons hotel toe gereden, hebben eventjes gezwommen in de zwembad en zijn wezen eten. Lekker ontspannen en niet te veel gekke dingen. Ook wel eens lekker.

Maandag 24 juli – Sheridan ~ Rapid city

Laatste paar dagen zijn veel reiden naar ons eindbesteming. Vandaag zitten we maar liefst 4 uur in de auto naar Rapid City. Ik ken de stad niet maar ben wel benieuwd, we komen echt in die wild western dorpjes en ben benieuwd of rapid city dat ook is. Het is wel behoorlijk warm vandaag, zo’n 36 graden.

Onderweg hebben we nog een stop gemaakt bij Devil’s tower national monument. Dit is de eerste National monument van de Verenigde staten. Devil’s tower staat op een stuk grond gebied van de indianen. Dat zie je vaak terug. Zoals de foto hieronder zie je vaak gekleurde doeken hangen, of zelf gemaakte poppetjes. Dit doen de indianen om hun goden te eren. Best interessant om dat zo te zien. Je kan ook allemaal wandelingen maken om de devil’s tower heen. Wij hebben ervoor gekozen en wandeling van 4 kilometer te maken. Het is niet veel maar precies genoeg want ik had die dag te weinig gedronken. Ik werd opeens helemaal misselijk en duizelig door de zon.

Dinsdag 25 juli – Rapid city ~ Cheyenne

Vandaag zitten we lang in de auto. Zeker 5 uur maar we hebben twee leuke dingen op de planning staan. Als eerst gaan we naar Mount Rushmore. Oftewel de president hoofden in de rotsen.

Zelf had ik er heel veel van verwacht maar daar aangekomen vond ik het best tegenvallen. Op foto’s, film en tv ziet het er mega groot en spectaculair uit. Maar in het echt is het kleiner dan je zou verwachten en het is vrij hoog gebouwd.  Zelf wist ik niet zo goed waarom ze dit gebouwd hebben tot ik door de museum in liep die ze daar bij gebouwd hebben. Dat stelde mij nog meer teleur. Je zou denken dat het gebouwd is om de presidenten te eren voor hun werk en te bewonderen. Maar het is er gebouwd omdat ze in die omgeving geen toeristische attractie hadden en ze wilde hier in de omgeving wat neerzetten. Dat vindt ik echt een tegenvaller. Ze hebben er 14 jaar overgedaan om te maken wat je nu ziet. Het is niet af maar zal ook nooit af komen. Dat komt omdat de architect overleed.

Het tweede dingen wat wij vandaag gedaan hebben wat super leuk was, echt een ervaring om nooit te vergeten is. Wij zijn naar een rodeo festival gegaan. We hebben helaas geen echte rodeo show gezien maar wel een Bullriding show. Dus mannen die zo lang mogelijk moeten blijven zitten op stieren. Heel veel mensen zijn het hier niet mee eens en zouden er niet naartoe gaan. Maar wij vonden het juist een ervaring die je maar eens in je leven zou meemaken. We waren toch in de buurt (Cheyenne, stad waar we ook slapen.) en het was echt heel gaaf om dit keertje mee te maken. Eerst begreep ik er niet zoveel van maar na een tijdje werd je zelf ook gewoon heel enthousiast als iemand langer dan 5 seconden op een stier zat. Je werd helemaal mee geleurd met de amerikanen, waardoor je ook voelt als een amerikaan. Ik kan het echt iedereen aanraden!

Woensdag 26 juli – Cheyenne ~ Rocky Mountains national park ~ Denver

Vandaag onze laatste reisdag in de USA naar Denver. De vakantie is zo snel gegaan, heb het gevoel dat ik hier nog maar één week ben. We hebben zoveel gezien en zoveel meegemaakt. Je kan volgens mij nooit stoppen met vertellen wat je allemaal gezien heb.  Het is vandaag weer een lange reisdag van 5 uur en 23 minuten. Onderweg is en trouwens ook een plaatsje Nederland, maar daar zijn wij helaas niet naartoe gegaan.

We hebben ervoor gekozen om via de Rocky Mountains te rijden naar Denver vandaar dat we er zo lang over doen. Je kon ook kiezen om over de snel weg te gaan dan was je er al binnen 2 uur. Maar we willen nog wel wat mooie natuur zien voordat we weer terug vliegen naar Nederland.

Onderweg gingen we over tail ridge toad, dat is een trail (weg) wat over de rocky mountains gaan. Je komt met de weg boven de bomen grens uit waar je een mooie uitkijk plek heb over de bergen. De hoogte verschil is ongeveer 3500/3700 meter.

Overal waar je keek was het prachtig, hier en daar wat sneeuw, soms wat bomen en zelfs af en toe wat wilde dieren zoals herten. Het is echt wel een aanrader om zo te rijden naar Denver want je ziet echt nog veel meer mooie plekken in de wereld dan alleen de snelweg.

YAAAAASS! hier wacht ik al mijn hele vakantie op. The cheesecake factory, dat is echt mijn favoriete restaurant in de USA. Hier hebben ze keuzen uit meer dan 300 gerechten. Ja, dat is echt heel moeilijk om iets uit te kiezen waar je zin in heb. Je kan er ook alleen naartoe gaan om cheesecake te kopen maar je kan er ook lekker eten. Dat is zeker mijn aanrader, ga daar eten en bestel als toetje een cheesecake of neem het mee voor de volgende dag. Zelf heb ik een cheesecake meegenomen als ontbijt voor morgen. Laatste dagje mag ik mezelf wel verwennen met een heerlijk ontbijtje! Maar onthoudt dit als je ooit naar Amerika gaat, haal hier ieder geval cheesecake.

Donderdag 27 juli – Denver ~ Amsterdam

Onze laatste dagje alweer, nou ja laatste ochtend. We vliegen al vrij vroeg weer terug naar Nederland. Om 13:00 vliegen we naar Chicago en om 17:50 vliegen we van Chigago naar Nederland. Maar eerst voor dat we daar aan denken ga ik mijn heerlijke cheesecake van gisteren opeten. Ik heb iets van een chocolade oreo cheesecake. Ik heb nog nooit zo iets heerlijks gegeten!

We hebben de auto nog terug gebracht naar de autoverhuur bedrijf en zijn daarna gelijk door gegaan naar het vliegveld waar we een tijdje moesten wachten om met het vliegtuig mee te gaan.

Vrijdag 28 juli – Amsterdam

WE ARE HOME! We kwamen weer om 9:20 aan op Schiphol en nu heerlijk naar huis.

Dit waren al mijn vakantie weekvlog, ik ben in totaal 3 weken weg geweest en heb een flinke routtrip gemaakt door twee prachtige landen en heel veel national parks. Ik heb weer geweldige dingen gezien die ik nooit zou vergeten. Wij allemaal hebben geweldige ervaringen opgedaan en veel dingen geleerd. Mocht je ooit de gelegenheid krijgen om een reis te maken zou ik je het zeker aanraden om naar Amerika te gaan, er is zoveel te zien en elke dag is het ander, elke plek is ander. Het is echt de moeite waard. Ik wil je wel meegeven plan alles goed van te voren en boek alles ook veer van te voren. Dat schild een hoop geld en tijd daar. Zo’n reis doe je niet eventjes die moet je echt wel plannen. Ook neem de tijd om daar te zijn, eigenlijk vonden wij 3 weken voor zo’n reis te kort je had er makkelijk 4 á 5 weken van kunnen maken. Had je rustiger de tijd gehad en waarschijnlijk veel meer gezien.