Weekvlog 01 – Berlijn 2017

Hallo,

Ik dacht laat ik eens een weekvlog doen. Vorige week maandag 1 mei ben ik naar Berlijn toe gegaan met mijn ouders. Ik wil jullie graag meenemen en laten zien wat ik daar allemaal gedaan heb. Ik weet niet echt of je het een vlog kan noemen maar ik weet er geen andere benaming voor. Maar weten jullie een andere benaming, willen jullie het dan hieronder in de comments achter laten?Dan kan ik voortaan die benaming gebruiken.

Berlijn

01-05-2017

Vandaag is de dag dat ik naar Berlijn ga! Ik ben er nog nooit geweest en ben super benieuwd naar hoe het is en wat ik ervan ga vinden. Ik ga samen met mijn ouders. Mijn moeder is er ook nog nooit geweest maar mijn vader wel eens voor werk, maar nooit voor vakantie. We moesten vandaag al vroeg op. Het is namelijk ongeveer 600km vanaf Amersfoort. We hadden daarom afgesproken om rond 8 uur weg te gaan. Helaas zoals elke vakantie wordt dat nooit gehaald. we waren pas rond 9 uur vertrokken.

Onderweg had ik lekker de ruimte achterin. Mijn broer ging niet mee waardoor ik de hele achterbank voor me zelf had. Ik heb natuurlijk heerlijk languit gelegen en nog eventjes mijn oogjes dicht gedaan. Na de eerste 200km hadden we een pauze en heb ik 200km gereden.  We kwamen aardig op tijd aan in Berlijn. We waren rond 4 / half 5 in ons hotel. De rest van de dag hebben we de duurste winkelstraat afgelopen. Gekeken naar legen winkels wat op 1 mei is het in Duitsland de dag van de arbeid en is bijna iedereen vrij.  S’avonds hebben we ergens gegeten in een Engelse pub en zijn we vroeg onze bed in gegaan.

02-05-2017

De eerste ochtend in Berlijn. Ik heb niet echt lekker geslapen in het bed. Het matras was heel erg hard en de kussen te zacht. Gelukkig had ik gisteren nog in de auto geslapen, waardoor ik aardig was uitgerust. Vandaag hebben we iets op de planning staan. Namelijk een fiets tour door Berlijn. Iedereen die ik sprak zei echt ”Sanne, als je in Berlijn bent moet je een fiets tour doen. Dat is zo leuk en je leert er zoveel van.”. Mijn moeder had het ook al gezien en gehoord van mensen. In Nederland hebben we al een fiets tour gehuurd waar we vandaag heen gaan. We fietsen in een groep die om 11 uur vertrekt met een Nederlandse tour guide.

Wat was het leuk fietsen door Berlijn. Ik kan het ook iedereen aanraden. Je leert echt super veel. Onze tour guide was ook heel enthousiast en vertelde over alles en nog wat. Over de muur, over de tweede wereldoorlog, over oost en west Berlijn, over de huizen. Noem het allemaal maar op. We hebben zelfs één uur langer gefietst dan eigenlijk de bedoeling was. Vandaag is ook de dag dat ik voor het eerst curry worst heb gegeten. Dat is lekker zeg! Moeten ze ook maar hier verkopen in Nederland. We zijn vandaag nog naar een shopping mall gegaan alleen ik heb daar paar dingen bij de DM gekocht. (Komt binnenkort een shoplog van online).

03-05-2017

Vandaag hebben we een BOM vol programma. Het zou vandaag de enige dag zijn dat het niet zou gaan regenen. Uiteindelijk zijn alle dagen meegevallen en heeft het bijna niet geregend. Maar we hadden een lijst. Check point charlie, brandenburger tor, east side gallery, hackesche höfe.

East side gallery is de welbekende stukje van de Berlijnse muur. Het is de stuk muur waar alles beschilderd is door kunstenaars. Helaas op alle mooie plekken hebben ze er hekken voor gezet waardoor je geen mooie foto’s kan maken. Maar was wel heel gaaf om hier geweest te zijn. Ik heb zelfs een polaroid foto gemaakt met mijn moeder alleen is die een beetje mislukt. Maar omdat die mislukt is, is die juist super leuk geworden.

Hackesche höfe zijn allemaal binnenplaatsen waar ze spullen verkopen. Ik heb er ook iets gekocht namelijk een i ❤ Berlijn trui en voor mijn beste vriendin een echte duitse bierglas. Mijn moeder heeft een ketting gekocht en soort van gekregen van mijn vader. Dus pas op, ze hebben leuke dingen. Naast de hofjes heb je een straat die naar het anne frank museum gaat ook muurschilderingen. Deze zijn echt prachtig om te zien.  Het is echt een soort van hipster plek. Je ruikt ook wiet helaas maar als Hollander moet je daar niet over zeuren hé.

Brandenburger tor, de bekendste tor in heel Duitsland denk ik wel. Natuurlijk moesten we hier ook een kijkje nemen. Ik ben zelfs nog op de foto gegaan met het klavertjes 4 kabouter. Dat was eigenlijk al bijna de hele dag. Natuurlijk zagen we onderweg nog wel wat andere dingen maar ik heb niet zo heel veel foto’s gemaakt kwam ik later pas achter.

04-05-2017

Vandaag kwam mijn broer langs. Eigenlijk zou mijn broer niet komen deze vakantie maar hij heeft toch tijd vrij gemaakt om de laatste 2 dagen toch nog te komen. Dat is natuurlijk alleen maar gezellig. Vandaag hebben we verschillende dingen gedaan. We hebben bus 100 gepakt vanaf de Alaxanderplatz. Dit is een handige tip als je ooit naar Berlijn toe gaat en je wilt met een tour bus. Pak bus 100. Die is stuk goedkoper. (Ik geloof 3 euro voor een heel rondje. Maar als je metro kaart heb kan je gratis mee.) Bus 100 komt namelijk langs alle bijzondere punten in de stad. Je ziet alles wat je wilt zien. Ook als je iets ziet wat je beter wilt bekijken kan je bij elke bus stop gewoon uitstappen om het te bekijken en dan evenlater weer met de volgende bus mee.

Ook ben ik vandaag naar de 2e kamer van Berlijn geweest. Namelijk de reichstag. Als je hier in wilt moet je van te voren kaartjes boeken. Het is geheel gratis (wat ik van mijn ouders hoor). Je moet wel net zoals schiphol een hele security check ondergaan. Je komt ook alleen binnen als je paspoort bij je heb. Het was heel bijzonder om het te zien en om er doorheen te lopen. Uiteraard kan je er alleen rondlopen door een rondleiding. Je mag zelf niet door het gebouw wandelen. Enige wat je zelf mag doen is boven op het dak rondlopen. Er staat een glazen toren waar je omhoog kan lopen en prachtig uitzicht heb op de stad. Wat het raarste was aan de reichstag is dat als je daar naar de wc gaat dat je keuzen heb uit 2 soorten wc papier. Eentje is zacht en de andere stevig. Dit was echt heel raar om mee te maken. Je denk altijd dat alleen de koning dat heeft maar bij de reichstag ook.

05-05-2017

Vandaag is weer de dag dat we terug naar huis toe gaan maar eerst gingen we nog naar Potsdam. Potsdam is echt een hele leuk stad net naast Berlijn. Het is halfuurtje rijden en je bent er al. Je kan ook met de metro naar het centrum van Potsdam gaan. Potsdam staat bekend om de grote gebouwen, kastelen, kerken. Ook hebben ze een leuk Hollands straatje.

Er staan veel gebouwen zoals hierboven. We hebben tot 2/3 uur rondgelopen in Potsdam. Ze hebben trouwens een hele leuke winkel straat wat wel de moeite waard is. Alles zag er heel gezellig uit en je kan zelfs een drankje drinken bij de starbucks.

Hier nog een paar gekke foto’s samen met mijn broer.

Ik hoop dat jullie mijn weekvlog. Ook al was het geen hele week toch een beetje leuk vonden. Ik wil dit best vaker doen als ik eens een bijzondere week heb of weekend. Laat maar weten en als je tips heb zijn ze altijd welkom! Ik hoop dat ik jullie beetje mee heb kunnen brengen op mijn vakantie. Berlijn is zeker aan te raden. Ik heb echt genoten en zoveel geleerd. Ik heb denk ik nog nooit zoveel geleerd als deze vakantie.

Ik deel ook regelmatig foto’s op mijn Instagram Sanne.beauty.life dus als je benieuwd ben wat ik in de week doe. Volg mij dan. Je kan erop klikken of mijn naam intypen op Instagram. Daar deel ik ook mijn vakantie foto’s.